Diccionari biogràfic de dones
Consultes
[ Llista de biografies     
Fitxa biogràfica:

Anna Rubiés Monjonell

Identificació:Mestra, pedagoga, escriptora
Data de naixement:maig de 1881
Data de defunció:març de 1963
Nascuda a:El Port de la Selva
Alt Empordà
Lloc de defunció:Barcelona
Barcelonès
Llocs de vinculació:
Condició Socio-Econòmica:
  • Activitat_Lliberal
    mestra
  • Activitat_Lliberal
    escriptora
Condició Jurídico Etnica:
    Biografia:

    Ana Rubiés era filla del metge de Port de la Selva i la gran de sis germans. Més endavant, es traslladaren a Caldes de Malavella, on el pare ocupà la plaça de metge al balneari d’aigües termals del municipi. Posteriorment, s’instal·laren a Cassà de la Selva, on Anna Rubiés començà a exercir de mestra un cop obtinguda la titulació de mestra superior als setze anys. Al 1909 ingressa al cos del Magisteri Nacional i ocupa diferents destinacions en l’habitual dinàmica de trasllats del sistema públic: Lleida (on imparteix una conferència en el curs de Perfeccionament organitzat per la Inspecció), Girona, el Tarragonès, la Barceloneta. Va convertir algunes escoles unitàries en graduades pagant ella mateixa el sou de les altres mestres. Ben aviat, Anna Rubiés va tenir un paper molt destacat en l’organització de les Colònies Escolars de l’Ajuntament de Barcelona, fins al punt que va ser cridada des d’altres zones d’Espanya (Santander, Granada...) per tal que organitzés diferents tandes de colònies. La formació física, l’excursionisme, la pràctica d’esports com el rugby, etc., formen part de la vida escolar als centres on va treballar Rubiés. Va participar en els cursos que la Diputació de Barcelona va organitzar sobre el mètode Montessori i va fer nombrosos viatges per Europa per a conèixer els nous mètodes escolars que s’estaven implantant, a Bèlgica, França, Alemanya, Itàlia, Suïssa, Holanda, Dinamarca... Fruit d’aquestes estades, Anna Rubiés va ser una de les principals responsables de la recepció, adaptació i difusió del mètode globalitzat per centres d’interès de Decroly. Publicà articles i llibres i formà grups de mestres en aquesta metodologia, alguns d’ells de forta incidència en el conjunt de l’estat. Fou membre del Deganat de la Associació dels Mestres Barcelonins, de 1923 a 1936, i degana-presidenta els darrers anys. Participà en el grup de treball sobre la lectura global en el seminari de Pedagogia dirigit per Joaquim Xirau, a la Universitat de Barcelona. Al 1931 va ser nomenada directora del grup “Ramon Llull” del Patronat Escolar de l’Ajuntament de Barcelona i membre del Consell de Cultura de la Generalitat, l’única dona de l’esmentat Consell, on treballà en la Ponència d’Ensenyament Primari. Fou també degana dels mestres barcelonins. Al 1932, amb Rosa Sensat, Galí, Estalella i altres, participà al congrés d’Escoles Noves de Niça. Continuà formant mestres en el mètode Decroly, com per exemple a l’Escola d’Estiu de 1935, que va dedicar la Setmana Final a la pedagogia del metge i pedagog belga. Acabada la guerra, va patir la repressió franquista en forma de trasllat forçós fora de Catalunya durant cinc anys, tot i comptar amb quasi seixanta anys. Després , Tortosa i El Masnou foren les seves darreres destinacions com a mestra. Anna Rubiés va intensificar la seva activitat literària amb l’escriptura de contes infantils i reculls de llegendes i monografies sobre les comarques de l’Empordà i de la Selva. L’any 1958, obtingué el premi Dr. Pi Figueras de l’Institut d’Estudis Empordanesos sobre llegendes de l’Empordà. L’any següent quedà finalista al premi Maspons i Camarasa amb un altre llibre de temàtica empordanesa que surt editat per Editorial Selecta. També va escriure poesies, amb la seva germana Mercè. Va morir a a Barcelona, al seu domicili del carrer Ausiàs March, amb vuitanta dos anys.

    Obra:

    Articles i llibres de pedagogia:

    Rubiés, A., "El método Decroly: un curso ensayo en una escuela nacional". Revista de Pedagogía, núm. 74, febrer de 1928.

    Rubiés, A., "Un ensayo del método Decroly: un curso ensayo en una escuela nacional". Revista de Pedagogía, núm. 83, novembre de 1928.

    Rubiés, A. , "Aplicación del método Decroly en la enseñanza primaria. un curso ensayo en una escuela nacional". Revista de Pedagogía, núm. 91, juliol de 1929.


    Rubiés, A., "Lo que nos sugieren los niños". Revista de Psicologia i Pedagogia, núm. 108. Desembre, 1930.

    Rubiés, A., "Experiencias didácticas (recensió)". Revista de Psicologia i Pedagogia, vol. II, núm. 8. novembre de 1932.

    Rubiés, A., "Un curso-ensayo de lectura global". Revista de Pedagogía, núm. 131, novembre de 1932.

    Rubiés, A. , "Otro curso de lectura y escritura global". Revista de Pedagogía, núm. 143, novembre de 1933.

    Rubiés, A., "Experiencias didácticas". Revista de Pedagogía, núm. 153, setembre de 1934.

    Rubiés, A., "La psicología infantil en el aprendizaje de la lectura (resum)". Revista de Psicologia i Pedagogia, vol. III, núm. 10, maig de 1935.

    Rubiés, A. , "Lectura global y las asociaciones de ideas". Revista de Pedagogía, núm. 168, desembre de 1935.

    Rubiés, A., "Desde la escuela de párvulos". [S.l.]

    Rubiés, A., Lectura-escritura global. Cuatro años de experiencias. Barcelona: Casa Editorial Bosch, 1938.

    Rubiés, A., Aplicación del método Decroly a la enseñanza primaria. Buenos Aires: Losada, 1958.

    Rubiés, A., Lectura-escriptura global. Quatre anys d'experiències. Barcelona: Editorial Proa, 1978.

    Obra literària:

    Rubiés, A., Els Contes de sempre : primer pas en la lectura corrent. (Adaptacions dels contes: Les germanetes i l'ós, Ploma daurada, El nen follet, El ninot de pasta, El porquets enjogassats, Les Joguines fan disbarats, Ric, rac, roc, La Lloca eixerida). Barcelona] : [ n.], [1934] ([Barcelona] : [Imp. Elzeviriana i Llibreria Camí]).

    Rubiés, A., El Llibre de les bèsties. Barcelona : Impr. Elzeviriana, 1934.

    Rubiés, A., Comarca de l'Empordà. Barcelona: Selecta, 1960. Pròleg d'A. Duran i Sanpere. Col., Ciutats i paisatges, 295. (Finalista del Premi P. Maspons i Camarasa, 1959).

    Rubiés, Anna i Mercè, Recull d'impressions en prosa i vers de les germanes. [S.l.] : [s.n.], [1961?] (Inclou fragments de "Tramuntanada" i Contalles de la Casa Vella, prosa d'Anna Rubiés).

    Rubiés, A., El Llibre de les bèsties [contat als infants]. Barcelona: L'Atzar, 1981.

    Fonts orals:

    Fonts documentals, libràries i arxivístiques:
    Fonts iconogràfiques:  
    Font: http://www.xtec.cat/~rarada/dibuixos/rubiesanna.jpg [Consulta: 25/02/2010].
    Fonts bibliogràfiques:

    Bola, M.; Estereuelas, A. (1999). «Anna Rubiés i Monjonell. El compromís pedagògic». En: Heras, P.; Vilanou, C. (ed.). Pedagogia amb veu de dones. Barcelona: Facultat de Pedagogia de la UB.

    Costa i Via, M. (1971). Estudi de l’obra d’Anna Rubiés. Barcelona: Fundació Salvador Vives Casajuana.

    Domènech, S. (1995). Manuel Ainaud i la tasca pedagògica a l'Ajuntament de Barcelona. Montserrat: Publicacions de l'Abadia de Montserrat.

    Gonzàlez-Agàpito, J.; Marquès, S. (1996). La repressió del professorat a Catalunya sota el franquisme (1939-1943). Barcelona: Institut d'Estudis Catalans.

    Monés, J. (1979). El pensament escolar i la renovació pedagògica a Catalunya. 1833-1938. Barcelona: Edicions 62.

    Pozo Andrés, M. Mar del (2007). «Desde L'Ermitage a la Escuela Rural Española: introducción, difusión y apropiación de los 'centros de interés' decrolyanos (1907-1936)». En: Revista de Educación, núm. extraordinari 2007, p. 143-166.

    Vinculada a les corrents
    (culturals i/o de pensament):
    • Renovació pedagògica
    Vinculada a les entitats:
    • Grup Escolar Ramon Llull (Barcelona)
    • Seminari de Pedagogia de la Universitat de Barcelona
    Arxius adjunts:
    Autor de la fitxa:Antoni Tort Bardolet
    Darrera modificació:2010-10-05 21:38:32