Diccionari biogràfic de dones
Consultes
[ Llista de biografies     
Fitxa biogràfica:

Carmen Sàbat González (Carmencita Sàbat)

Identificació:Actriu
Data de naixement:octubre de 1904
Data de defunció:desembre de 2000
Nascuda a:Castelló de la Plana
Plana Alta
Lloc de defunció:Castelló de la Plana
Plana Alta
Llocs de vinculació:València
Condició Socio-Econòmica:
  • Artesana_Artista
    actriu
  • Mestressa_de_casa
Condició Jurídico Etnica:
  • Casada
Biografia:

Començà la seua carrera artística amb la companyia amateur Linares Rivas. Aquesta agrupació teatral estava formada per un grup de joves castellonecs interessats en la sarsuela i el teatre que completaven el panorama teatral d'aficionats de la ciutat, on rivalitzaven amb «La Peña Teatral» , dedicada exclusivament a sarsueles. Totes dues agrupacions aconseguiren importants èxits de públic i crítica. Segons la premsa local de l'època poques diferències interpretatives hi havia entre les companyies professionals que actuaven al Teatre Principal durant els anys vint del segle XX, quan hi actuaven de gira, i les agrupacions locals del moment.

Els primers papers de Carmencita foren de dama jove i des del principi captivà la crítica i el públic. Algunes de les comèdies i dels drames que representà la temporada 1924-1925 foren: Cobardías amb l'actor, escriptor i empresari teatral Diego Perona, Cristalina, La mujer desnuda, Cancionera, Como antes, mejor que antes, Mariana, La pecadora, Primorosa, Pepita Reyes, Franfort, La paviana, El nido, El conflicto de Mercedes, Raffles, etc.

La seua entrada al món porfessional es degué a la substitució d'una actriu que emmalatí durant la seua estada a Castelló. Tothom recomanà Carmencita perquè interpretàs el paper de l'actriu malalta, i és així com féu el seu debut en una companyia professional, la Bové-Torner, on actuava també Juan Sánchez de qui s'enamorà Carmencita.

Quan la companyia hagué de continuar la gira amb Carmencita com actriu titular, la família li negà el permís si no formalitzava la seua relació amb Juan Sánchez, així que es casaren abans d'eixir de Castelló, l'any 1927.

Després passà a formar part de la companyia Martí-Pierrà, en la qual representà el segon paper de protagonista en l'obra més emblemàtica dels anys trenta, Nuestra Natacha, d'Alejandro Casona. Aquesta obra tancà la temporada 1935-36, el 12 de juny, i inaugurà  la temporada 1936-37, l'11 d'octubre, al Teatre Principal, anomenat aleshores Teatre Municipal de Castelló.

Carmencita s'havia convertit en una actriu professional admirada i respectada en tots els llocs on actuava i desitjada per les companyies més conegudes de l'època, tant per les seues interpretacions com per la seua bellesa i simpatia.

A més de les companyies professionals esmentades, treballà també amb les de Gabi Ubilla, la temporada 1939-40 i amb la de Luisita Rodrigo, del 1940 al 1943. L'any 1944 es retirà per tenir cura de sa mare malalta que havia criat i educat el seu fill perquè ella seguís actuant, i ara havia de sacrificar la carrera d'actriu per tots dos.

Morí a Castelló el 18 de desembre del 2000.

Obra:

 

Fonts orals:Agut Clausell, Fàtima (2006). «Dones castellonenques en les arts escèniques del segle XX». En: Rosa Monlleó (ed.). Castelló al segle XX. Castelló de la Plana: Universitat Jaume I, p. 742-743.
Fonts documentals, libràries i arxivístiques:Conversa amb el fill de l'actriu, Juan Sánchez Sàbat, Castelló de la Plana, 15/06/ 2009.
Fonts iconogràfiques:

Arxiu Teatre Principal de Castelló, temporades teatrals 1924-25 i següents.

Temporada 1935-36 i temporada 1936-37.

Fonts bibliogràfiques:
Arxius adjunts:
Autor de la fitxa:Fátima Agut Clausell
Darrera modificació:2010-10-05 21:45:19