Diccionari biogràfic de dones
Consultes
[ Llista de biografies     
Fitxa biogràfica:

Rosa Creixells Valls

Identificació:Puntaire
Data de naixement:1840
Data de defunció:s. xx
Nascuda a:L'Hospitalet de Llobregat
Barcelonès
Lloc de defunció:
Llocs de vinculació:L'Hospitalet de Llobregat
Madrid
Condició Socio-Econòmica:
  • Artesana_Artista
Condició Jurídico Etnica:
  • Casada
Biografia:

Rosa va aprendre a fer puntes des de petita, ja que les dones de la família treballaven al taller de Rosa Valls, germana de la seva mare, que tenia un taller de blondes. El 1856, quan tenia setze anys, es casà amb el dibuixant de randes, Josep Huguet Casamitjana, i dos anys més tard decidiren traslladar-se a Madrid que era el mercat de blondes i puntes més important de l’estat, amb la idea de vendre blondes fetes a Catalunya i amb la intenció de crear-hi un negoci propi, mantenint, però, els lligams amb l’Hospitalet. El matrimoni tingué tres filles, Josefa, Pilar i Rosa, i totes elles seguiren els passos de la seva mare. A Madrid, Rosa aconseguí que la seva botiga comptés entre els seus clients diverses famílies de la noblesa i la pròpia casa reial. Una part dels encàrrecs que rebia els traspassava a puntaires de l’Hospitalet que treballaven per a ella. La qualitat i l’estil de les puntes eren del gust de la reina i de l’aristocràcia i els seus treballs es valoraven tant que la duquessa de Montpensier va pagar 2.500 pessetes per un vel de barret.  Entre les seves puntes de coixí consta un mocador o vel de bateig de punta d’Arenys, que Rosa va fer quan ja tenia 60 anys a partir d’un dibuix francès estil Lluís XVI modificat, i també unes ondes de seda negra de crespó, amb coll,  peça que havia de formar part d’una capa de forma rodona per assistir al teatre, que va fer per a la duquessa de Medinaceli en punta de Chantilly, tècnica en la qual la puntaire era extraordinàriament hàbil. Rosa Creixells es va presentar a exposicions, en una de les quals va aportar-hi una punta de Chantilly on figuraven els reis d’Espanya amb les seves filles i altres nobles, en el saló del Tron amb els ambaixadors del Marroc. Aquesta obra, d’un metre per un metre, era la còpia del que Rosa Creixells havia regalat al rei Alfons XII amb ocasió del seu casament amb Mercè d’Orleans. Alguns dels seus treballs es conserven al Museo del Traje de Madrid.  Rosa no solament es dedicà a la producció de puntes sinó que també va formar mestres de primera ensenyança.

Obra:
Fonts orals:
Fonts documentals, libràries i arxivístiques:
Fonts iconogràfiques:
Fonts bibliogràfiques:

Les puntaires de l’Hospitalet i Burano-Itàlia (1991). Catàleg exposició del 18 de gener al 24 de febrer. L’Hospitalet de Llobregat: Centre Cultural Fundació Caixa de Pensions.

 

Fiter Inglés, José (1896). Consideraciones relativas a los encajes. Su carácter artístico y proceso histórico. Barcelona: Tipografia Española.

 

Huguet Crexells, Pilar. Historia y técnica del encaje. Madrid: Renacimiento, 1914.

 

Sanmarti, Carme (en premsa). «Brodadores i puntaires» . En: Sanmartí, Carme; Sanmartí, Montserrat (eds.). Catalanes del IX al XIX. Vic: Eumo

Simarro, Dolores; Núria Marot (1999). El «ret-fi»  català o puntes d’Arenys. Arenys de Mar: El Set-ciències.

 

Solà i Parera, Àngels (2002). «Les puntaires del Baix Llobregat. Primeres notes per a un estudi socioeconòmic» . En:  Cristina Borderias (ed.).  Les dones i la història al Baix Llobregat. Vol I. Barcelona: Abadia de Montserrat, p. 315-336.

Arxius adjunts:
Autor de la fitxa:Carme Sanmarti Roset
Darrera modificació:2010-09-05 17:38:19