Diccionari biogràfic de dones
Consultes
[ Llista de biografies     
Fitxa biogràfica:

Clotilde Cerdà Bosch (Esmeralda Cervantes)

Identificació:Arpista, compositora
Data de naixement:juny de 1862
Data de defunció:1926
Relacions familiars:Filla de l'enginyer i urbanista Ildefons Cerdà i Sunyer.
Nascuda a:Barcelona
Lloc de defunció:Santa Cruz de Tenerife
Llocs de vinculació:Brasil
Condició Socio-Econòmica:
  • Artesana_Artista
    música
Condició Jurídico Etnica:
  • Casada
Biografia:

Clotilde Cerdà estudià a Barcelona, Roma, París i Viena, i debutà a la capital austríaca als 13 anys. El seu nom artístic “Esmeralda Cervantes” va ser suggerit per Víctor Hugo a tenor del color dels seus ulls i per Isabel II com a homenatge a l'autor de Don Quijote. Fou protegida de la mateixa reina, qui l'anomenà arpista de cambra, així com de la comtessa de Montijo, qui l'apadrinà i organitzà concerts per a ella. Durant les seves gires concertístiques per Europa va ser escoltada i lloada per músics de la talla de Frank Liszt o Wagner, que quedaren molt impressionats per les seves qualitats. A Europa va ser protegida de la reina de Grècia, de la duquessa d'Esparta, dels reis de Portugal i del sultà de Constantinoble.

 

El 1879 va ser iniciada en la Lògia Maçònica de la Llibertat de Barcelona, a la què també pertanyia Àurea Rosa Clavé. Al 1885 creà a  Barcelona una acadèmia femenina d’Arts i Oficis, situada a la Rambla de Canaletes. L'objectiu era, com ja es feia en altres països europeus, donar a les dones estudis i formació laboral. Tenia seccions de belles arts, de brodats i randes, de música, de declamació, d'idiomes, de taquigrafia i d'higiene i medicina domèstica. Publicava mensualment la revista El Ángel del Hogar. El mateix any va publicar la seva única obra teòrica, La historia del arpa. El projecte de l'Escola d'Arts i Oficis no va tenir èxit, i va tancar les portes dos anys més tard.

 

Després de conquerir Europa va marxar a Amèrica Llatina. A Mèxic es casà i fundà una escola per a la interpretació de l’arpa.Va ser convidada repetides vegades a tocar al Brasil, a on s'instal·là amb el seu marit al 1885, i a més d’oferir recitals va fundar el Conservatori de Música de Rio de Janeiro el 1895, així com l’Escola d’Arpa, amb l’ajut de Lea Bach, una altra arpista catalana. El pont que uneix aquest país amb Paraguai per les cascades d’Iguazú porta el seu nom.

 

Clotilde Cerdà havia conegut les Illes Canàries el 1880, quan va fer una sèrie de recitals en els què va interpretar, entre altres, algunes peces escrites per ella mateixa. S'instal·là definitivament a Santa Cruz de Tenerife. 

Obra: La historia del arpa (1885).

Fonts orals:
Fonts documentals, libràries i arxivístiques:
Fonts iconogràfiques:
Fonts bibliogràfiques:

El Ángel del Hogar: revista mensual de la Academia de Ciencias, Artes y Oficios para la Mujer. Barcelona: la Academia, 1885- [18-- (Barcelona] : Impr. de Redondo y Xumetra).  

 

Casares, Emilio (dir. y ed.) (2002), Historia de la Música Española e Hispanoamericana, Madrid: SGAE.

 

Grande Loge Feminine de France

<www.glff.org/internet/sp/histd.htm> [Consulta: 12/02/2010].

 

Masonería en Barcelona

<www.masoneriaenbarcelona.org/miscelanea.html> [Consulta: 12/02/2010].

 

Sanmartí Esteban, Clara (2006). «Intèrprets de música». En: Godayol, Pilar (ed.). Catalanes del XX. Vic: Eumo Editorial.

Vinculada a les entitats:
  • Acadèmia femenina d’Arts i Oficis de Barcelona
Arxius adjunts:
Autor de la fitxa:Clara Sanmartí Esteban
Darrera modificació:2010-09-30 16:06:27