Diccionari biogràfic de dones
Consultes
[ Llista de biografies     
Fitxa biogràfica:

Rosa Lloret Ortiz

Identificació:Guitarrista
Data de naixement:maig de 1909
Data de defunció:s. xx
Relacions familiars:Filla de Pere Lloret Blanch, un dels fundadors de la societat «La lira de Orfeo», concertista i professor esporàdic de guitarra.
Nascuda a:Barcelona
Barcelonès
Lloc de defunció:
Llocs de vinculació:
Condició Socio-Econòmica:
  • Artesana_Artista
    música
  • Activitat_Lliberal
    pedagoga
Condició Jurídico Etnica:
  • Casada
Biografia:

Després d’una molt completa formació musical a l’Escola Municipal de Música amb son pare i els mestres Miquel Mas i Miquel Llobet, Rosa Lloret donà gran nombre de concerts amb èxit, no sols a Barcelona, sinó també a Madrid. El seu concert al Círculo de Bellas Artes de Madrid al 1925 va ser especialment lloat. El seu principal objectiu musical va ser infiltrar la guitarra entre les classes altes. Per això va oferir recitals i conferències a grans sales, balnearis i clubs de Catalunya. Sovint oferia una petita conferència introductòria abans de cada concert, de manera que el públic es familiaritzés amb el repertori que anava a sentir. Normalment programava concerts amb molts compositors espanyols, també del Renaixement i el Barroc, amb la intenció d'ampliar el repertori de guitarra i donar a conèixer els grans guitarristes de totes les èpoques. El 1931, a causa d'aquesta activitat concertística desenfrenada, va patir una crisi nerviosa que la va mantenir allunyada dels escenaris durant 2 anys. Es va reincorporar a la vida pública el 1933, al mateix temps que publicà Desenvolupament històric de la guitarra clàssica. Aquest llibre era un esforç per donar-li a la guitarra uns antecedents històrics, una genealogia. En la seva obra parla de molts autors europeus, del procés evolutiu de la tècnica guitarrística, dels antecedents àrabs, etc. El mateix any fou nomenada professora de guitarra de l'Institut Feminal de Barcelona. A partir del 1934 insistí en la seva tasca des de les càtedres de Guitarra i Teoria de la Música a l’Escola Municipal de Música, i es va oferir per fer classes gratuïtes de guitarra, de manera que la formació musical arribés a totes les capes socioeconòmiques. El paper de Rosa Lloret no és purament el d’una intèrpret, sinó el d’una artista descontenta amb les restriccions musicals de la seva societat que va lluitar per canviar-les.

Obra:Obra teòrica: Desenvolupament històric de la guitarra clàssica (1933).
Fonts orals:
Fonts documentals, libràries i arxivístiques:
Fonts iconogràfiques:
Fonts bibliogràfiques:

«Acuerdo de la Comisión de Gobierno Municipal. Subvención al «Orfeó Badaloní». El Premio Fabra. Confederación de entidades culturales» (1934). En: La Vanguardia, 28/VII/1934, p.15. http://hemeroteca.lavanguardia.es/preview/1934/07/28/pagina-15/33156419/pdf.html. [Consulta: 07/02/2010].


Casares, Emilio (dir. y ed.) (2002). Historia de la Música Española e Hispanoamericana. Madrid: SGAE.


Prat, Domingo (1986). Diccionario de guitarristas. Ediciones Orphée.

«Recital Rosa Lloret» (1935). En: La Vanguardia, 21/II/1935, p. 9. http://hemeroteca.lavanguardia.es/preview/1935/02/21/pagina-9/33141419/pdf.html. [Consulta: 07/02/2010].


Sanmartí Esteban, C. (2006). «Intèrprets de música». En: Godayol, P. (ed.). Catalanes del XX. Vic: Eumo.

Vinculada a les entitats:
  • Institut Feminal (Barcelona)
  • Conservatori Municipal de Música de Barcelona
Arxius adjunts:
Autor de la fitxa:Clara Sanmartí Esteban
Darrera modificació:2010-10-02 21:07:57