Diccionari biogràfic de dones
Consultes
[ Llista de biografies     
Fitxa biogràfica:

Concepció Badia Millàs (Conxita Badia)

Identificació:Soprano
Data de naixement:novembre de 1897
Data de defunció:maig de 1975
Relacions familiars:Esposa de l'empresari Ricardo Agustí.
Nascuda a:Barcelona
Lloc de defunció:Barcelona
Llocs de vinculació:Argentina
Condició Socio-Econòmica:
  • Artesana_Artista
    música
Condició Jurídico Etnica:
    Biografia:

    Concepció Badia va tenir el privilegi d'estudiar solfeig i piano amb Enric Granados, qui personalment l’animà a estudiar cant en sentir-la als exercicis de solfeig. Frank Marshall i Mas i Serracant van ser els seus mestres de piano i composició. Posteriorment va rebre classes de cant al Conservatori del Liceu amb Guitart i Rosa Culmell (esposa del compositor Joaquim Nin). Al 1915 estrenà les “Canciones amatorias” de Granados, acompanyada al piano pel compositor mateix. Al contrari que la majoria de les cantants de la seva època, Conxita es va especialitzar en Lied, cançó espanyola i oratori; el seu únic rol important a l'òpera fou Maria del Carmen, de Granados, que va interpretar al Liceu al 1935. El seu art en el Lied va ser reconeguda per artistes de la talla de Pau Casals, Vives, Morera, Falla, Gerhard i fins i tot Schönberg, molts dels quals li encarregaren l’estrena d’algunes obres seves. La seva carrera es va desenvolupar sobretot a Barcelona. Va fer gires per la majoria de les capitals d'Europa, i al 1937 va marxar a Amèrica a causa de la Guerra Civil que sacsejava Espanya, concretament a Argentina. Fins al 1947 va viure a Buenos Aires, on com a recompensa del llargs anys d'exili va mantenir una estreta relació amb Manuel de Falla, va retrobar amics com Pahissa i va col·laborar en projectes amb compositors llatinoamericans com Heitor Villalobos, Ginastera i Guastavino, dels qui també va estrenar algunes obres. Quan va tornar a Barcelona es va dedicar a la pedagogia des de la seva càtedra al Conservatori Municipal i als Cursos de Música de Santiago de Compostela. Una de les seves alumnes fou Montserrat Caballé.

    Va col·laborar amb l'Associació de Música Antiga, amb qui interpretava obres italianes i espanyoles dels segles XVI i XVII. També se la va poder escoltar a la Societat Catalana de Música de Cambra i amb l'Orquestra Pau Casals. Dels sis enregistraments que va deixar, cal destacar que el primer és l'Antologia Històrica de la Música Catalana.

    Com a intèrpret, destaca per la seva intel·ligència combinada amb l'espontaneïtat, així com per l'acurat i agut sentit de l’estil. La seva dicció era exemplar, i la seva veu potent i d’una fortalesa molt personal. Ha sigut una de les millors intèrprets de la música espanyola, i a ella se li deu gran part de la fama dels nostres compositors més enllà de les fronteres, especialment d’Enric Granados.

    Obra:
    Fonts orals:
    Fonts documentals, libràries i arxivístiques:
    Fonts iconogràfiques:

    Robert Gerhard i Conxita Badia (1935) en un recital a la Llotja de Mar. Font: http://www.bcn.es/publicacions/bmm/55/cs_misc2.htm [Consulta: 27/02/2010].


     

    Fonts bibliogràfiques:

    Casares, Emilio (dir. y ed.) (2002), Historia de la Música Española e Hispanoamericana. Madrid: SGAE.

    Martín de Sagarmínaga, Joaquín (1997). Diccionario de cantantes líricos españoles. Madrid: Acento Editorial.

    Sanmartí Esteban, Clara (2006) “Intèrprets de música”. En: Godayol, Pilar (ed.) Catalanes del XX. Vic: Eumo Editorial.

    Arxius adjunts:
    Autor de la fitxa:Clara Sanmartí Esteban
    Darrera modificació:2010-08-31 11:43:15