Diccionari biogràfic de dones
Consultes
[ Llista de biografies     
Fitxa biogràfica:

Montserrat Campmany Cortés

Identificació:Compositora
Data de naixement:1901
Data de defunció:1995
Nascuda a:Barcelona
Barcelonès
Lloc de defunció:Argentina
Llocs de vinculació:Buenos Aires
Condició Socio-Econòmica:
  • Artesana_Artista
    compositora
Condició Jurídico Etnica:
    Biografia:

    Neix a Barcelona el 1901 i molt  petita es traslladà a l’Argentina amb els seus pares. Estudià música al Conservatori Williams amb els professors Julián Aguirre i Constantino Gaito i aconseguí els títols de composició, piano, cant i violoncel. El 1917 l’Orfeó català de Buenos Aires va organitzar un concurs de composició, on Montserrat Campmany va ser premiada per una obra per a cor intitulada Raïms i espigues. Va entrar a formar part del Grupo de Compositores del Instituto de Musicologia del que era director Carlos Vega, com a la primera dona que ocupà un lloc a aquest grup.

    La majoria de les seves obres están compostes per a veu. Destaquen Hilando (1920) i Poemas de Cuyo (1925). Escriu una sèrie de cançons amb versos de Rubén Darío en les que utilitza l’escala incaica modificant-la d’una manera molt rica i variada.

    El 1929 tornà a Barcelona on l’orquestra Pau Casals estrenà Danza india i Poemas de Cuyo. El mes d’octubre del mateix any s’organitzen amb motiu de l'exposició Universal  els Festivals Simfònics Iberoamericans, on és presentada com a compositora argentina i on dóna a conèixer l’obra Visión sinfónica. Des de 1931 desenvolupà una important tasca pedagògica a les escoles del Mar i Blanquerna fins a l’any 1939 que tornà a Buenos Aires, on va continuar la seva tasca de compositora i on morí l’any 1995. Alguna de les seves obres va obtindre èxit internacional en especial el seu Quartet de corda.

    Obra:L'absence, per a veu.

    Al Sant Marçal de Plata, per a cor.

    Azul , per a veu i piano, sobre un poema d'Agustín Dentone. Editada (1954) Ricordi americana. Buenos Aires.

    Canto de amor,  per a veu i piano, sobre un poema d'Agustín Dentone.

    Carita del cielo,  per a veu i piano sobre un poema d'Agustín Dentone.

    La casita de Tucumán, canción para niños, per a veu i piano, amb lletra de Celia Peona.

    Concierto para trompeta, metales y timbal.

    Cuarteto de cuerdas en Mi mayor.

    Cuarteto para saxofones.

    Dansa índia, per a conjunt de vent, percussió i piano.

    Día de feria en Tucumán, per a veu, flauta i arpa.

    Dúo de saxofones.

    Filant, per a veu i piano sobre un poema de Josep Martí i Folguera. Editada (19--). Sociedad Nacional de Música. Buenos Aires.

    Firulete: 6 canciones infantiles, per a veu i piano, amb lletra de María Rosario Cipriota. Editada (1942) Ricordi americana Buenos Aires.

    La guspira, sardana.

    Jueirío, per a veu i piano.

    La casita de Tucumán. Editada (1952) Korn. Buenos Aires.

    La leyenda de la yerba mate.

    Médano, per a veu, flauta i arpa.

    Momento, per a veu i piano, amb lletra de Margarita Abella Caprile.

    Otoñal, per a veu i piano amb textos de Rubén Darío.

    La Perí, poema simfònic sobre Aiguaforts i aigües vessants de Jeroni Zanné.

    Petit rondell, per a veu i piano, amb lletra de Jeroni Zanné. Editada (19--). Sociedad Nacional de Música. Buenos Aires.

    Poemas de Cuyo, per a veu, flauta i arpa.

    Primavera, per a veu.

    Quintet, per a violí.

    Raïms i espigues, per a cor.

    Salve Regina, per a cor i orgue.

    Siesta, per a veu, arpa i flauta.

    Suite incaica, per a piano.

    Tres cantos escolares, per a veu i piano, textos de Jeroni Zanné. Editada (1927?) Carlos S. Lottermoser. Buenos Aires.

    Trio fis-moll.

    Un asra, per a veu i piano.

    Visión sinfónica , poema simfònic per a orquestra.

    <!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->

    GRAVACIONS

    Panorama de la música argentina 1897-1903 IRCO 302.

    Fonts orals:
    Fonts documentals, libràries i arxivístiques:
    Fonts iconogràfiques:
    Fonts bibliogràfiques:

    Antología de compositores argentinos: obras para piano y para canto y piano (1944). Comisión nacional de Cultura. Sección antología musical argentina. Buenos Aires.

    Ficher, M., Furman,M., Furman, J. (2002). Latin American classical composers: a biographical dictionary. New York: Scarecrow Press.

    Gran enciclopedia de la música (2003). Barcelona: Enciclopèdia Catalana.

    Mota, Jordi  (2006). "El wagnerisme a Catalunya" a Wagneriana catalana n. 24.

    Piñeiro, Cecilia(2004) "Mujer y música clásica, el largo camino hacia la plena participación"  en La mujer en la España actual : evolución o involución? Edició de Jacqueline Cruz i Bárbara Zecchi. Barcelona: Icaria Editorial.

    Ozaita M.L. (1995). "Las compositoras españolas".  En Las mujeres en la música de Adkins Chiti, P. Madrid: Alianza Música.

    Vinculada a les entitats:
    • Institut de Musicologia Buenos Aires
    Arxius adjunts:
    Autor de la fitxa:Maria Cinta Montagut Sancho
    Darrera modificació:2010-09-29 17:44:24