Diccionari biogràfic de dones
Consultes
[ Llista de biografies     
Fitxa biogràfica:

Lluïsa Casagemas Coll

Identificació:Compositora
Data de naixement:desembre de 1873
Data de defunció:s. xx
Relacions familiars:Germana de Carles Casagemas, pintor.
Nascuda a:Barcelona
Barcelonès
Lloc de defunció:
Llocs de vinculació:Barcelona
Condició Socio-Econòmica:
  • Artesana_Artista
    compositora
Condició Jurídico Etnica:
    Biografia:

    Estudià composició i harmonia amb Francisco Sánchez Gavañach, cant amb Giovaninna Bardelli i violí amb Agustí Torelló.

    Va començar a compondre molt jove, als 11 any componguè un Ave Maria. Als 18 anys presentà la seva òpera Schiava e Regina  amb llibret de Josep Barret al concurs de l’Exposició Universal de Chicago de l’any 1892, on va ser premiada amb medalla i diploma. El Gran Teatre del Liceu la va programar per a la temporada 1893-94 però l’estrena, prevista per al 7 de novembre de 1893,  no es va poder dur a terme per un atemptat anarquista que va fer explotar una bomba a la platea del teatre. El mateix any 1893 el 10 d’abril a Madrid  es van interpretar fragments de l’òpera al Palau Reial amb la presència de la reina regent i la família reial. També el 1893 s’estrenà al Teatre Líric de l’Eixample de Barcelona la seva obra Crepúsculo, interpretada per l'Orquestra Catalana de Concerts. L’any 1894 es va tornar a interpretar al Liceu de Barcelona.

    Felip Pedrell, en el seu Diccionario biográfico y bibliográfico de músicos y escritores de música españoles antiguos y modernos, menciona 110 peces per a veu i piano escrites per Lluisa Casagemas. Encara que es desconeix l’abast de la seva obra, se sap que la peça La bergeronnette es el seu op. 230.

    S’ha de destacar també la composició d’una altra òpera, I briganti, en quatre actes, amb un llibret d'Andrea Maffei, el mateix text que havìa utilitzat Verdi per la seva obra I masnadieri.

    L’obra per a veu i piano Tu mi salvaste amor es va interpretar al Teatre Líric de Barcelona el 26 de maig de 1894.

    Totes les seves composicions les va escriure  abans dels 21 anys i tan sols unes quantes, poques, van ser editades.

    No se sap res més de la seva vida i es desconeix la data i el lloc de la seva mort. <!--[endif]-->

    Obra:

    Aires de Catalunya pasodoble, piano.

    Aires de Catalunya transcrició de l'obra anterior per a 2 violins, contrabaix, violoncel i piano. Edició 1931. Unión Musical Española. Madrid.

    Anyorament, cançò per a cant i (sic) piano. Barcelona Lit. Bonal.

    Arroyito=Rierol, per a veu i piano.

    Ave Maria, veu i piano. Edició Rafael Guardia Col. Lira Sacra.

    Ave verum, veu i piano. Edició 1926. Unión Musical Española. Madrid.

    La Bergeronnette op. 230, veu i piano. Edició 1929. Unión Musical Española. Madrid.

    Briganti, ópera en cuatro actos. Veus i piano. Libreto de Andrea Maffei.

    Crepúsculo, orquestra sinfònica.

    Crepúsculo,fantasia descrptiva para piano, piano. Edició ca.1900. Barcelona.

    Doce piezas para piano, piano.

    Ensueño vals lento para piano, piano. Edició ca.1911. Seix Barral. Barcelona.

    Es mi niña bonita, Schottis, veu i piano. Edició 1927. Unión Musical Española. Madrid.

    Fi de curs, cançó escolar veu i piano amb text de Joseph Sala Bofill. Edició ca.1900. Dessy. Barcelona.

    Flor de almendro wals para piano. Edició ca.1900. Lit. Utrillo y Rialp. Barcelona .

    Gentil pageseta per a veu i piano. Autor del text Noel Llopis Lladó. Edició entre 1926 i 1934. Unión Musical Española. Sèrie “Les nostres cançons”. Barcelona.

    Gran fantasia sobre Los amantes de Teruel, piano. Sobre l’obra homònima de Tomás Bretón. Editoriall Antonio Romero. Madrid.

    Granadina, fantasía para piano, piano. Edició ca. 1900. R. Guardia. Barcelona.

    Insistencia, melodía para piano, piano. Edició 1891. El Álbum de la Ilustración Musical, año 4, sección 2, n. 82. Editorial Trilla y Torres. Barcelona.

    Lamento della Chisa,il ballata, veu i piano. Text Giovaninna Papa. Edició 1893. El Álbum de la Ilustración Musical, año 6, n. 121. Víctor Berdós. Barcelona.

    Montserrat. Op. 227 veu i piano. Text de Noel Llopis Lladó. Edició entre 1926 i 1934. Francisco Martí Barcelona.

    Noche estrellada: melodía para violín y piano. Edició 1928. Unión Musical Española. Bilbao.

    O dolce bacio, veu i piano.

    Panis angelicus para voz de tenor con acompañamiento de órgano, tenor i orgue. Edició 1926. Unión Musical Española. Madrid.

    Il pescatore di coralli, veu i piano. Text d’Achille Lauzières. Edició 1891. El Álbum de la Ilustración Musical, año 4, sección 2, n. 74. Editorial Trilla y Torres. Barcelona.

    Pie Jesu, veu i piano. Edició 1926. Unión Musical Española. Madrid.

    Prega per mi, veu i piano. Juan Ayné. Barcelona.

    Rosa blanca. La tango. Veu i piano. Text de Romero. Edició ca.1928. Ildefonso Alier Madrid.

    Schiava e Regina, ópera en tres actos. Text Josep Barret.

    Tu mi salvaste amor, veu i piano.

    Villancet, veu i piano. Text Jacint Verdaguer. Edició a Feminal. La ilustración catalana (29 de desembre de 1907).

     

    DISCOGRAFIA

    Compositores catalanes generacio Modernista La mà de Guido 2009.

    Fonts orals:
    Fonts documentals, libràries i arxivístiques:
    Fonts iconogràfiques:
    Fonts bibliogràfiques:

    Las compositoras españolas. La creación musical femenina desde la Edad Media hasta la actualidad (2008). CDMC. Madrid: Ministerio de Cultura.

    Ozaita,M. L. (1995). "Las compositoras españolas" en Adkins hiti,P. Las mujeres en la música. Madrid: Alianza Música.

    Sadie, Julie; Samuel, Rhian  (eds) (1996). The new Grove dictionary of women composes. London: McMillan.

    Vinculada a les corrents
    (culturals i/o de pensament):
    • Modernisme
    Arxius adjunts:
    Autor de la fitxa:Maria Cinta Montagut Sancho
    Darrera modificació:2010-09-30 14:19:07