Diccionari biogràfic de dones
Consultes
[ Llista de biografies     
Fitxa biogràfica:

Llucieta Canyà Martí

Identificació:Poetessa, assagista, comediògrafa
Data de naixement:gener de 1901
Data de defunció:1980
Relacions familiars:Casada en primeres noces amb el periodista i escriptor Miquel Poal i Aregall.
Nascuda a:La Bisbal d'Empordà
Alt Empordà
Lloc de defunció:Barcelona
Barcelonès
Llocs de vinculació:La Bisbal d'Empordà
Barcelona
Condició Socio-Econòmica:
  • Activitat_Lliberal
    periodista
  • Burgesa
Condició Jurídico Etnica:
  • Casada
Biografia:

Va estudiar magisteri i dret. Formà part de l’entitat local Joventut Nacionalista de l’Escut Emporità juntament amb l’advocat i polític Narcís de Carreras. De caràcter decidit i valent va tenir relació política a través de la seva vinculació amb la Lliga Regionalista. Per la seva extraordinària capacitat d’expressió i divulgació, i com a feminista conservadora, va fer que sentís la necessitat d’influenciar les dones a través d’un discurs pedagògic sovint plasmat en els seus assaigs, la lluita pels drets de la dona però sense traspassar els límits de la seva feminitat. Va començar a publicar els seus escrits l’any 1928 en fer-se càrrec de la secció diària Món femení de la «La Veu de Catalunya». Va col·laborar en la premsa local «El Bisbalenc» i també en la revista «Joventut Catalana» i al setmanari «D’ací D’allà». Al 1929 publicà el monòleg íntim en vers Mare que s’exhaurí de seguida. El mateix èxit tingué el llibre de poemes Reculls, i Caixa de núvia (1933). L'any 1933 va donar a conèixer a Ràdio Associació de Catalunya el text d’una conferència que havia impartit sota el títol «El Periodisme i les dones de la Renaixença». El debat entre la compatibilitat de ser mare i l’actuació pública de la dona es va reflectir en l’assaig L’etern femení. Confessions, ideologies, orientacions publicat al 1934 amb un gran èxit per l’època, ja que venia a ser una mena de guia moral per a les dones des de l’adolescència fins a la maternitat. Al 1936 va publicar la comèdia L’estudiant de Girona ambientada a l’època de la invasió dels francesos. La seva literatura sempre seguí una línia de pensament catòlica conservadora. Al 1954 publicà la comèdia sentimental L’amor té cops amagats. L'any 1957 va publicar l’assaig dedicat a l’home L’etern masculí. Orientacions, consells, esperances una mena de breviari sobre els diferents estadis de maduresa de l’home des de l’adolescència  fins a la seva maduresa. Va deixar algunes obres inacabades com la farsa còmica Un marit que no té preu, la comèdia L’amor sap allà on va i la novel·la Les llàgrimes d’Angelina.

Obra:

-Poesia:  Mare (1929), Reculls (1931?) i Caixa de núvia (1933).

-Assaig: L’etern femení. Confessions, ideologies, orientacions (1934). Barcelona: Indústries Gràfiques R. Duran i Alsina.

L’etern masculí. Orientacions, consells, esperances (1957). Barcelona: Gràfiques Comtal.

-Comèdia: L’estudiant de Girona (1936). Barcelona: El Nostre Teatre. Any III, núm. 55, número extraordinari.

L’amor té cops amagats. Catalunya Teatral (2ona època). Obra núm. 27 (1954). Barcelona: Editorial Millà.

Fonts orals:
Fonts documentals, libràries i arxivístiques:
Fonts iconogràfiques:

Portada del llibre de Llucieta Canyà, L'etern femení. Font: http://www.ventadeantiguedades.es/1139-letern-femeni.html [Consulta: 27/02/2010].

Fonts bibliogràfiques:

Cortadellas, Xavier (2004). "Llucieta Canyà, feminista i conservadora" dins Revista de Girona, n. 223, Març-Abril, p. 71-76.

Anals del periodisme català (1933). Barcelona: Associació de Periodistes de Barcelona, núm. 1 (set. 1933), p. 49-60.

Vinculada a les corrents
(culturals i/o de pensament):
  • Catolicisme conservador
  • Feminisme
Vinculada a les entitats:
  • Joventut Nacionalista de l’Escut Emporità
  • Lliga Regionalista
Arxius adjunts:
Autor de la fitxa:Aida Macias Roqueta
Darrera modificació:2010-09-29 17:55:59