Diccionari biogràfic de dones
Consultes
[ Llista de biografies     
Fitxa biogràfica:

Teresa Condeminas Soler

Identificació:Pintora classicista-noucentista
Data de naixement:febrer de 1905
Data de defunció:gener de 2002
Relacions familiars:Casada amb el pintor Lluís Muntané.
Nascuda a:Barcelona
Barcelonès
Lloc de defunció:Barcelona
Barcelonès
Llocs de vinculació:Barcelona
Condició Socio-Econòmica:
  • Artesana_Artista
    pintora
Condició Jurídico Etnica:
  • Casada
Biografia:Estudià a La Llotja des dels 13 anys i durant 10 anys s’anà matriculant en diverses matèries, a causa de l'afany que sempre la caracteritzà  per assolir una formació acadèmica adient. Formà part de l'Associació d’Art, constituïda el 1926 a La Llotja, grup amb què participà en les diferents mostres col·lectives organitzades per aquesta associació. Dos foren els seus mestres: Félix Mestres, de qui aprengué el refinament i la correcció de la línia, i Vicenç Borràs, qui li transmeté  l’interès per la llum; trets sempre presents en la seva producció artística.

 

També es dedicà a la docència: impartí classes de dibuix i de pintura en el seu estudi situat als voltants de la Sagrada Família de Barcelona.

 

Conreà gairebé tots els gèneres pictòrics: paisatges, natures mortes, figures i sobretot nus femenins de formes arrodonides, clàssiques, clarament noucentistes. Els nus femenins ocuparen un rellevant paper en la seva producció dels anys 30. En ells queda palesa la seva tècnica acurada i el refinament emprat en la representació dels cossos nus de textures nacrades, de línies perfectes, de composicions estudiades i pinzellades tan suaus que semblen gairebé imperceptibles; en definitiva, uns trets que junt amb el tractament de les teles portaren als crítics a parlar de pintura ingresiana. Amb tot, les seves figures respiren certa fredor propera a una manca de sentiment o a una actitud extremadament distant que possiblement la portaren a una obsessiva representació dels rostres, repetits moltes vegades, alguns dels quals tenen certa aparença de màscara picassiana. La seva manera de fer ha estat considerada de pulcra, reposada i d’un perfecte classicisme. Aquest classicisme guardava relació amb les propostes pictòriques que dominaren en la Catalunya dels anys 30 i que s’accentuaria en els quaranta, ja establerta la Dictadura franquista que exercí una censura molt severa també sobre l’art, i que va negar qualsevol vel·leïtat avantguardista. Els seus nus i les representacions de figures femenines es poden considerar com els darrers espeternecs del noucentisme.

 

Participà des de molt jove a les Exposicions de Primavera i a les Nacionals de Belles Arts de Barcelona, on molt aviat aconseguí premis. Pot sobtar la seva repetida participació en les biennals de Venècia organitzades pel règim feixista italià. El 1938 la Itàlia de Mussolini convidà Espanya a la Biennal de Venècia. Eugeni d’Ors, director general de Belles Arts del govern franquista de Burgos, fou el comissari de la mostra. Sembla que elegí Teresa Condeminas junt amb altres artistes, com Zuloaga, Togores o Pruna, però el seu nom no consta en la relació del llibre editat pel Ministeri d’Assumptes Exteriors, Un siglo de arte español en el exterior. España en la Bienal de Venecia 1895-2003. Sí consta que participà en les de 1940 i de 1944. També participà en l’Exposició d’Art Espanyol de Berlín el 1941. Fos el que fos, sobta perquè el 1937 l’artista donà dos dels seus olis, Natura morta amb fruites i Natura Morta amb pomes i raïms per a l’exposició-subhasta que s’havia de celebrar a Mèxic per recollir fons per a les víctimes del feixisme. Però, malauradament, el vaixell que transportava les obres de 121 artistes catalans, noliejat per la Generalitat de Catalunya, fou capturat en plena mar per l’Armada franquista i totes les obres foren confiscades i traslladades a Burgos.

 

Malgrat les reiterades participacions en concursos i exposicions col·lectives de tot tipus, Teresa Condeminas no dugué a terme cap exposició individual fins al gener de 1948, a la Sala Gaspar. Possiblement la seva producció no fou massa regular, però sempre es mantingué fidel a la seva manera de pintar, al seu classicisme-noucentisme de la primera època.

Obra:

Algunes obres:


Al matí, ca. 1929.

Lluç i llimones, ca. 1929.

Fossar de les moreres, 1930.

Plaça del Rei, 1930.

Carrer Provença, 1930.

Bodegó, 1932.

Nu, 1932.

Pentinant-se, 1934.

Nu, 1934.

El mirall, 1934.

Camí de la font, 1935.

Repòs, 1936.

Escrivint, 1936.

Camerina, 1936.

Natura morta amb fruites, 1937.

Al Camerino, 1940.

Nu, 1940.

Verge, 1940.

Santa Magdalena, 1940.

Sortint del bany, 1941.

Ballarina, 1942.

Tipus d’Eivissa, 1942.

Verge amb Nen, 1944.

Natura morta amb pomes i raïms, 1945.

L’espera, 1947.

Al balcó, 1947.

La font, 1947.

Simfonia en gris o Harmonia en gris, 1948.

Retrat de la meva mare, 1948.

Després del ballet, 1948.

Noia amb flors, 1949.

Plenitud, 1950.

Mirant-se al mirall, 1950.

Pastoret, 1951.

Verge amb Nen, 1952.

Dansarina, 1953.

Venus adormida, 1954.

Nu, 1957.

Fruita i gerro, 1978.

La carta, anys 80.

Enfilant l’agulla, anys 80.

El mirall, 1981.

Cistell amb pomes, 1981.

Recolzada a la fusta, 1982.

Adormida, 1982.

Fruita, cistell i copa, 1982.

Magranes i cistell, 1983.

Adam i Eva, ¿?

Pintures murals a l’absis de l’església de la Congregació de les Germanes Dominiques del carrer de Mallorca de Barcelona.

 

Exposicions:

1924: Concurs de Pintura «Medalla Masriera». Acadèmia de Belles Arts de Sant Jordi. Medalla d’Argent. Barcelona.
1924: Medalla Fortuny del Reial Cercle Artístic.
1926. Concurs Nacional de pintura Masriera. Medalla d’Or.
1926: Associació d’Art. Galeries Laietanes. Barcelona.
1927: Associació d’Art. Galeries Laietanes. Barcelona.
1927: Concurs de Pintura «Medalla Masriera». Acadèmia de Belles Arts de Sant Jordi. Medalla d’Or. Barcelona.
1928: Associació d’Art. Galeries Laietanes. Barcelona.
1929: Associació d’Art. Galeries Laietanes. Barcelona.
1929: Exposició Internacional de Pintura, Escultura, Dibuix i Gravat. Diploma d’Honor.
1929. Medalla d’Or del Reial Cercle Artístic. Barcelona.
1930: Concurs-exposició Barcelona vista pels seus artistes. Palau de les Arts Decoratives. Reial Cercle Artístic. Menció Honorífica. Barcelona.
1931: Becada per la Fundació Cuyàs.
1932: Exposició de Primavera. Saló Barcelona.
1933: Exposició de Primavera. Saló Barcelona.
1933: Associació d’Art. Galeries Syra. Barcelona.
1933: Exposició del Nu. Reial Cercle Artístic. Barcelona.
1934: Exposició de Primavera. Saló Barcelona.
1934. Exposició Nacional de belles Arts. Tercera medalla. Madrid.
1935: Exposició de Primavera. Saló Barcelona.
1936: Exposició de Primavera. Saló Barcelona.
1936: Exposició d’inici de temporada. La Pinacoteca. Barcelona.
1936. Exposició Nacional de belles Arts. Tercera medalla. Madrid.
1937: Una obra per ser subhastada a Mèxic a favor de les víctimes del feixisme. El vaixell amb les obres fou capturat per a alta mar pels feixistes.
1938: Biennal de Venècia.
1940. Biennal de Venècia.
1940: Exposició d’art religiós. Reial Cercle Artístic-Institut Barcelonès d’Art. Barcelona.
1941: Exposició Nacional de Belles Arts. Madrid.
1941: Exposició d’Art Espanyol a Berlín. Berlín.
1942. Exposició Nacional d’Art. Barcelona.
1942: Galerias Arte. Barcleona.
1942: Galeries Atenea. Barcelona.
1943: Barcelona a la XXIII Biennal de Venècia. «Servicio de Defensa del Patrimonio Artístico Nacional». Barcelona.
1944: Exposició Nacional de Belles Arts. Barcelona.
1944: Biennal de Venècia.
1945: Exposició Nacional de Belles Arts. Madrid.
1945: «Exposición de Floreros y Bodegones de Artistas Españoles Contemporáneos». Museu Nacional d’Art Modern. Madrid.
1947: Exposició Inaugural Galeria Grifé i Escoda. Barcelona.
1947: Sala Gaspar. Barcelona.
1948: Exposició Nacional. Madrid.
1948: Exposició individual. Sala Gaspar. Barcelona.
1949: Exposició de Pintura i Escultura pro-hospitals. Cercle Artístic.
1950: Exposició d’Art Espanyol d'El Caire.
1950: Exposició Nacional de Belles Arts. Segona Medalla. Madrid.
1951: Exposició Municipal de Belles Arts. Barcelona.
1952: Exposició d’Art Religiós Actual. XXXV Congrès Eucarístic Internacional. Barcelona.
1952: Exposició-concurs del Sant Sopar. Cercle Artístic de Sant Lluc. Barcelona.
1953: Exposició de Belles Arts. Barcelona.
1954: Exposició de Belles Arts. Madrid.
1957: Exposició de Belles Arts. Madrid.
1955: Exposició-Homenatge al tenor Francesc Viñas. Galeries Laietanes. Barcelona.
1960: Exposició individual. Sala Caixa d’Estalvis Laietana. Mataró.
1968: Associació d’Art. Galerías Españolas.
1968: Exposició individual. Galeries Augusta.
1969: Tercera edició de l’Exposició Senyal 69. Ràdio Barcelona. Cercle Artístic. Barcelona.
1971: Exposició individual. Galeries Augusta. Barcelona.
1978: Exposició individual. Galeries Augusta. Barcelona.
1980: Exposició individual. Galeries Augusta. Barcelona.
1984: Exposició individual. Galeries Augusta. Barcelona.
1988: Exposició individual. Galeries Augusta. Barcelona.
1993: Exposició individual. La Pinacoteca. Barcelona.

Fonts orals:
Fonts documentals, libràries i arxivístiques:
Fonts iconogràfiques:

Obra "El mirall" de Teresa Condeminas exposat al Museu de Jaén. Font:  http://www.juntadeandalucia.es/cultura/museos/MJA/index.jsp?redirect=act_expo_ficha.jsp&tip=3&pagina=1&idActExp=10826 [Consulta: 27/02/2010].

Fonts bibliogràfiques:

Antolín Paz, Mario (dir.) (1994). Diccionario de Pintores y Escultores Españoles del siglo XX. Madrid: Forum Artis.

«Arte y Artistas». En: La Vanguardia. (5 de gener de 1934).


Castillo, Alberto del (1948). Diario de Barcelona (24 de gener de 1948).


Diccionari biogràfic (1969). Barcelona: Albertí editor.


Frick Art Reference Library (1993-1996). Spanish Artists from the Fourth to the Twentieth Century. A Critical Dictionary. N.York: G.K. Hall&Co.


Garrut, José Maria (1974). Dos siglos de pintura catalana (XIX-XX). Madrid: Ibérico Europea de Ediciones SA.


Ibiza i Osca, Vicent (2006). Obra de mujeres artistas en los museos españoles. Guia de pintoras y escultoras (1500-1936). València: Centro Francisco Tomás y Valiente. UNED (Interciencias, 31).


Muñoz López, Pilar (2003). Mujeres españolas en las artes plásticas. Madrid: Síntesis (La Voz escrita 3).


Muñoz López, Pilar (2006). «Mujeres en la producción artística española del siglo XX». En: Cuadernos de Historia Contemporánea, 28, p. 97-117. <http://revistas.ucm.es/ghi/0214400x/articulos/CHCO0606110097A.PDF>.   [Consulta: 08/09/2009].


Paola, Modesta di (2006). «La dona com a protagonista, entre finals del segle XIX i inicis del XX». Catàleg de l’exposició La Ben Plantada. El Noucentisme 1906-2006. Museu Diocesà de Barcelona, Museu d’Art Modern de Tarragona i Museu Nicanor Piñole de Gijón, pàg. 83-95.

Rafols, J.F. (1951). Diccionario biográfico de artistas de Cataluña. 3 vol. Barcelona: Millà.


«Real Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi» (1931). En: La Vanguardia. (28 de març de 1931).


Rius Vernet, Núria (1998). La dona: Subjecte i Objecte de l’obra d’art. <http://www.xtec.es/sgfp/llicencies/199798/memories/NRius.pdf>.  [Consulta: 08/09/2009].


Rius Vernet, Núria (2008). «Dels fons a la superfície» En el catàleg de l’exposició Dels Fons a la Superfície. Obres d’artistes catalanes contemporànies anteriors a la Dictadura Franquista. Barcelona: CCDFB. 


Sala i Tubert, Lluïsa (2004). «Entorn a la figura artística de la pintora Teresa Condeminas» Revista de Catalunya, núm. 196 (juny de 2004) Barcelona, pàg. 65-92.


Santos Torroella, Rafael (1985). Enciclopèdia vivent de la Pintura i Escultura Catalanes. Darreries del segle XX. Barcelona: Àmbit Serveis Ed. SA.


«Teresa Condeminas i Soler». En: Viquipèdia. <http://es.wikipedia.org/wiki/Teresa_Condeminas>. [Consulta: 08/09/2009].


«Teresa Condeminas. Exposicions Galeria Augusta, Barcelona» (1969). En: Revista Europa de actualidades, artes y letras, núm. 571 (gener de 1969). Barcelona, pàg. 16.


Thieme, Ulrich; Becker, Felix (eds.) (2002). Allgemeines Künstler Lexikon: Bio-bibliographischer index nach Berufen. München-Leipzig: Saur.

Vinculada a les corrents
(culturals i/o de pensament):
  • Noucentisme
Arxius adjunts:
Autor de la fitxa:Núria Rius Vernet
Darrera modificació:2010-09-30 18:33:53