Diccionari biogràfic de dones
Consultes
[ Llista de biografies     
Fitxa biogràfica:

Cecília Alonso Bozzo (Cecília A. Màntua)

Identificació:Dramaturga, guionista radiofònica, actriu
Data de naixement:1905
Data de defunció:agost de 1974
Relacions familiars:Filla de l'actor i dramaturg Gastó Alonso i Manaut (Barcelona, 1878-1947) conegut amb el nom artístic de Gastó A. Màntua.
Nascuda a:Barcelona
Barcelonès
Lloc de defunció:Barcelona
Barcelonès
Llocs de vinculació:Barcelona
Condició Socio-Econòmica:
  • Activitat_Lliberal
    escriptora
Condició Jurídico Etnica:
    Biografia:Amb el nom artístic de Cecília A. Màntua va escriure obres de teatre, guions per Ràdio Barcelona i va fer d’actriu. Va ser col•laboradora d’El Día Gráfico. També va escriure novel•les operetes melodramàtiques en castellà. Va col•laborar en el guió de dues adaptacions de novel•les seves: Sinfonía del hogar, dirigida per Ignacio F. Iquino l’any 1947 i En un rincón de España, dirigida per Jerónimo Mihura l’any 1949. Segons Tomàs Roig i Llop era una “dona d’extraordinària simpatia i d’una gran ductilitat i sentit de poble” (Roig i Llop, 1978, p. 109). El teatre de Cecília A. Màntua es pot qualificar de sentimental, folklòric, convencional i costumista. La majoria de comèdies que va escriure van tenir gran èxit de públic i van gaudir de moltes representacions. Normalment, primer les donava a conèixer com a guions radiofònics, que tenien molta audiència, i després les convertia en peces teatrals. Cal destacar la seva obra Ha passat una oreneta, que es va estrenar el 8 d’abril de 1936 a Ràdio Barcelona, per la Companyia Catalana, dirigida per Adrià Gual. La seva obra més coneguda és La Pepa maca (1954), de la qual se n’han fet incomptables muntatges amateurs per tot Catalunya i que va ser un èxit aclaparador a la cartellera teatral barcelonina de finals dels anys cinquanta, interpretada per actrius com Teresa Cunillé o Paquita Ferrándiz. Jordi Carbonell va dir d’aquesta obra “Cecília A. Màntua té un bon instint escènic i, sobretot, sap fer parlar als seus personatges un llenguatge directe i teatralment eficaç” (Carbonell, 1958, p. 18). La següent obra que va escriure, La cinglera de la mort (1958), es va estrenar al Teatre Guimerà de Barcelona, dirigida per Pere Gil i interpretada per Mercè Bruquetas, Josefina Tapias i Josep Llasat entre altres. L’any 1958 es va estrenar també La cancó de la florista, protagonitzada per Josefina Güell i dirigida per Joan Cumellas. Després va publicar Princesa de Barcelona (1959) i La reina de París (1960). Al teatre Romea es va estrenar el 20 de juliol de 1961 Diana a l’oficina, interpretada per Teresa Cunillé, Domènec Vilarrasa, Rafael Anglada i Pepita Fornés, entre altres. Del mateix any és la comèdia nadalenca Maria Coral, la pessebrista (1961). L’inventor del carrer Gran (1965) és una peça de teatre radiofònic. Història d’un mirall (1966) va ser estrenada al teatre Romea per la companyia de Màrius Cabré. La seva producció continua amb La sardana de Montserrat (1966) i La Virreina (1968), que va guanyar el Premi Lluis Masriera.
    Obra:

    Cecília A. Màntua (1936). Ha passat una oreneta. Barcelona: Lliberia.

    Cecília A. Màntua (1954). La Pepa maca. Barcelona: Millà.

    Cecília A. Màntua (1958). La cinglera de la mort. Barcelona: Nereida.

    Cecília A. Màntua (1959). La cançó de la florista. Barcelona: Nereida.

    Cecília A. Màntua (1959). Princesa de Barcelona. Barcelona: Nereida.

    Cecília A. Màntua (1960). La reina de París (manuscrit).

    Cecília A. Màntua (1961). Diana a l’oficina.

    Cecília A. Màntua (1961). Maria Coral, la pessebrista. Barcelona: Millà.

    Cecília A. Màntua (1965). L’inventor del carrer Gran. (Enregistrament sonor).

    Cecília A. Màntua (1966). Història d’un mirall. Barcelona: Millà.

    Cecília A. Màntua (1966). La sardana de Montserrat (enregistrament sonor).

    Cecília A. Màntua (1968). La Virreina (enregistrament sonor).
    Fonts orals:
    Fonts documentals, libràries i arxivístiques:
    Fonts iconogràfiques:
    Fonts bibliogràfiques:

    Bartrina, Francesca (2006). “Dramaturgues”. En: Godayol, Pilar (ed.). Catalanes del XX. Vic: Eumo, p. 91-114.

    Carbonell, Jordi (1959). «El teatre folklòrico-sentimental de Cecília A. Màntua». Serra d’Or, any 1, núm. 1, octubre de 1959, p.18.

    Gallén, Enric (1988). “El teatre”. En: Riquer/Comas/Molas (eds.). Història de la Literatura Catalana. Part Moderna. Volum 11. Barcelona: Ariel, p. 202.

    Planas, M. (1961) «Diana a l’oficina, sainete en tres actos de Cecília A. Màntua». La Vanguardia española, 26 de juliol, p. 29.

    Real i Mercadal, Neus (2006). Dona i literatura a la Catalunya de Preguerra. Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat, p.170.

    Roig i Llop, Tomàs (1978). El meu viatge per la vida 1939-1975. Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat, p. 109.

     

    Recursos electrònics:

    http://ca.wikipedia.org/wiki/Cecília_Alonso_i_Bozzo

    http://www.imdb.com/name/nm0544193/

    Vinculada a les entitats:
    • Ràdio Barcelona
    Arxius adjunts:
    Autor de la fitxa:Francesca Bartrina Martí
    Darrera modificació:2010-10-11 19:27:35